Vliegende watertaxi’s: de Drechtsteden en Gorinchem maken een grote kans op de primeur van dat vervoermiddel. De zogeheten Seabubbles, een uitvinding van een Frans bedrijf, worden volgend jaar in serieproductie genomen.

Overheid en ondernemers in deze regio staan te trappelen om een paar van de eerste exemplaren af te nemen. ,,Het ziet er naar uit dat de eerste hier zal varen,’’ vertelt Maurice van der Meché van Seabubble Nederland.

Bij de ontwikkeling van de Seabubble heeft het bedrijf al dankbaar gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van Nederlandse bedrijven. Zo schoof het aan bij de innovatietafel van de Economische Ontwikkelingsraad Drechtsteden (EDB), waar onder meer het idee ontstond om de elektrische draagvleugelbootjes op waterstof te laten varen. De Seabubbles uit de productieversie zullen dat inderdaad doen. Probleem is nog wel de levering van de waterstof, bepaald nog geen gangbare brandstof.

De Seabubbles, die met 40 kilometer per uur over het water zweven zonder noemenswaardige golfslag, uitstoot of geluid te veroorzaken, worden deels in Azië geproduceerd. De bovenkant en de aandrijving worden in de buurt van het Franse Lyon vervaardigd, vooral omdat er in die regio volgens Van der Meché veel kennis op het gebied van waterstof is.

Dockingstations
Ook in de Drechtsteden en Gorinchem zal de bouw van de Seabubbles echter werk opleveren. Dat zit in de vereiste dockingstations, waarin de zwevende taxi’s moeten kunnen afmeren en tanken. In de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht wordt nu gewerkt aan een prototype, dat zowel aan de wensen van de opdrachtgevers als die van de overheid voldoet.

Het ligt in de verwachting dat de docking stations voor de Nederlandse markt hier gebouwd worden. Mogelijk gebeurt dat bij scheepsbouwers in deze regio: ,,Maar we zullen meer partners nodig hebben.’’ Wordt dat een succes, dan zou een groter deel van de West-Europese markt van hieruit van dockingstations voorzien kunnen worden.

Stroomversnelling
Seabubbles is al geruime tijd betrokken bij de plannen voor het watertaxisysteem voor Drechtsteden en Gorinchem, waarbij onder meer ook de Dordtse watertaxi- en rondvaartondernemers gebroeders Barone betrokken zijn. Over het hoe en wat van dat systeem kan secretaris Joost Weeda van de Economische Ontwikkelingsraad nu nog niets zeggen. De invoering is in een stroomversnelling gekomen doordat half juli bekend werd dat de Drechtsteden inderdaad 22,5 miljoen van het Rijk zouden krijgen voor een Regiodeal.

Vol vertrouwen
Daar moeten andere overheden echter ook nog geld bij leggen: ,,Dat komt ook wel, maar het is nu vakantie, dus dat gebeurt in september. Het liefste zou ik nu al zeggen dat we dan en dan daar en daar gaan varen en dat we daar een heleboel mensen voor nodig hebben, maar zo ver is het nog niet.’’

Beiden zijn in ieder geval vol vertrouwen. Van der Meché spreekt van een uniek project: ,,Hiermee gaan we Nederland maritiem op de kaart zetten.’’

Het bedrijf liet al eerder weten in deze regio een mooie proeftuin te zien, enerzijds omdat er al heel veel know-how op maritiem gebied is, anderzijds omdat er al veel havenvoorzieningen om op aan te sluiten. Bovendien stuit het bedrijf hier niet op beperkende regels, zoals bijvoorbeeld in Parijs. Daar zou een Seabubble techisch uitstekende diensten kunnen bewijzen. Op de Seine is inhalen echter verboden zonder ontheffing, terwijl er alleen maar gevaren mag worden met snelheden waarmee de Seabubble zichzelf niet uit het water kan verheffen.

Bron:
https://www.ad.nl/dordrecht/grote-kans-op-primeur-vliegende-watertaxi-in-drechtsteden-en-gorinchem~afca2d2a/